Vadonatúj technológiát alkalmaz a világ eddigi leghatékonyabb napelemes rendszere

A Guardian magazin információi szerint Dél-Afrikában üzemel jelenleg a világ eddigi leghatékonyabb napelemes rendszere, amit egy katonai kutatásokra szakosodott svéd cég tesztel, és meglepő módon nem az eddig használt fotovoltaikus elvet használja fel, hanem egészen új technológián és elveken működik.

Egy óriási parabolaantenna

A forradalmi találmány hátterében meglepő, de egy a 19. században feltalált, úgynevezett zéró emissziós – vagy ismertebb nevén Stirling – motor áll, amelyet a legmodernebb katonai technológiákkal turbóztak fel. A berendezés első blikkre egy hatalmas parabolaantennának tűnik, amely óriási, közel 100 négyzetméteres felülettel rendelkezik, és 34 százalékos hatásfokkal rendelkezik, ami elképesztően jó, hiszen a hagyományos, kereskedelmi forgalomban kapható napelemek mai csúcsa 23 százalék, de a tömeggyártás során az átlag inkább a 15-18 százaléknak tekinthető.

Nyilván más kérdés, hogy laboratóriumi körülmények között ma már a 40 százalék feletti hatékonyság sem ritka, ellenben gyakorlati és hétköznapi működéssel a 34 százalékos hatásfok egyelőre páratlannak tekinthető. A kérdéses napelemes rendszer egyetlen egysége képes arra, hogy évente akár 75-85 megawatt energiát termeljen, ami majdnem pontosan annyi, mint hazánk jelenlegi teljes napelemes kapacitása. Ezen túl előnye, hogy nem bocsájt ki káros anyagokat és nem szennyezi a környezetet, összehasonlításképpen ugyanis ugyanennyi energiához egy szénerőmű átlagosan 81 tonnányi szén-dioxidot pumpál a levegőbe.

Vadonatúj technológiát alkalmaz a világ eddigi leghatékonyabb napelemes rendszere

Vadonatúj technológiát alkalmaz a világ eddigi leghatékonyabb napelemes rendszere

A rendszer működéséről

A svéd Ripasso által kifejlesztett új napelemes technológia hátteréről egyelőre meglepően szűkös információk állnak a rendelkezésünkre, ellenben az bizonyos, hogy a működési elv hátterében az a Striling-motor áll, amelyet 1988-ban pontosan ez a cég újra felfedezett, és a tengeralattjárók esetében jelentős kutatásokat indítottak vele. A Stirling-motor egyébiránt egy skót plébános, bizonyos Robert Stirling nevéhez kötődik, aki 1816-ban találta fel a gőzgép egyik alternatívájaként, ám mivel mindenki a gőzgépet ismerte meg, a masina feledésbe merült. A szisztéma lényege, hogy nem a motoron belül, hanem azon kívül keletkezik a hő – tehát éppen a belső égésű motorokkal ellentétes formában –, és maga a gép ezt a hőenergiát alakítja át a dugattyúk és a lendkerekek segítségével mozgási energiává.

Napelemet szeretne?

A Guardian magazinnak egy a témában járatos brit szakértő nyilatkozott, aki elmondta, hogy ő már meggyőződött a forradalminak kikiáltott új rendszer működéséről, valamint annak hitelességéről is, és úgy véli, hogy egy forradalmi áttörés áll a küszöbön, hiszen a kérdéses technológia elődje korábban már a hadiiparban is nagyon sikeres volt. A katonaság helyett a Ripasso azonban most a kereskedelmi értékesítést és hasznosítást tűzte ki célul, ezáltal a globális piacon szeretnék majd értékesíteni terméküket, noha célcsoportjuknak egyelőre még nem a közembereket tartanák, hanem főként a vállalati szektort.

Hozzászólás írása